07 september 2018

Grand Canyon och Meteor Crater, Arizona, 01-02AUG2018

Från Kanab gick färden söderut mot Flagstaff i Arizona. På vägen stannade vi till i Page som vi hade bott i några dagar tidigare. Där kollade vi in Antelope Canyon innan vi reste söderut genom Arizona.

Antelope Canyon, Page, AZ.

Vi tog in på ett motell längs gamla Route 66 i Flagstaff på kvällen den 31 juli. I den staden ligger Lowell Observatory, på en kulle nästan mitt i stan. Där finns det gamla anrika Clarketeleskopet. Det var öppet för allmänheten på kvällen och vi fick titta på Saturnus i Clarekteleskoet. Ringarna och Encke-gapet syntes tydligt, liksom den största månen Titan. Det var här vid Lowellobservatoriet som man upptäckte planeten Pluto 1930.

Clarketelskopet, Lowell Observatory, Flagstaff, AZ.

Dagen därpå, den 1 augusti, åkte vi norrut igen och kollade in Grand Canyon. Lite sämre väder med åska efter ett tag, men ändå spektakulär utsikt.

Den 2 augusti åkte vi vidare söderut mot Phoenix, men först efter att ha besökt Meteor Crater öster om Flagstaff. Den är en krater som bildades då en 45 meter stor meteor slog ner med en hastighet av ungefär 12 kilometer i sekunden, för ungefär 50 000 år sedan. Nedslaget orsakade en explosion motsvarande en bomb på ungefär 20 megaton. Kratern är c:a 1 200 meter tvärs över och drygt 170 meter djup.

Meteor Crater, Arizona.

Vart... är vi på väg...?

Utah (Red & Bryce Canyons, Zion Nat. Park) 28-31JUL2018

Efter att ha stannat en natt i Page i norra Arizona bar det av åt nordväst, återigen in i Utah. Där besökte vi Red Canyon, Bryce Canyon och Zion National Park. Vi tog in på ett motell i den lilla trevliga staden Kanab, Utah. Där stannade vi några nätter och utgick ifrån under våra utflykter. I Page hann vi med att kolla in Horseshoe Bend längs Coloradofloden.

Gränsen mellan Utah och Arizona i Monument Valley

Horseshoe Canyon, Page, AZ

Tillbaka till Utah igen....

Red Canyon, Utah:

Bryce Canyon, Utah:

Utah (Moab, Canyonlands m.m.) 24-27JUL2018

Resan söderut från Yellowstone och Grand Teton i Wyoming gick först längs gränsen mellan Wyoming och Idaho. I Evanston i Wyoming körde vi Interstate 80 söderut mot Utah och Salt Lake City. I Utah stannade vi en natt i Salt Lake City innan vi reste vidare söderut. Stannde i Moab där vi kollade in Canyonlands och Arches National Park.

Moab:

Arches National Park, Moab, Utah

Courthouse Rock, Arches National Park, Moab, Utah

Foten av Courthouse Rock, Arches N.P., Moab, Utah

Canyonlands:

Norr om infarten till Moab norrifrån, här fotograferat uppifrån vägen in till Arches National Park.

Monument Valley:

Strax söder om den lilla staden Bluff i Utah, några mil norr om Monument Valley

Strax söder om den lilla staden Bluff i Utah, några mil norr om Monument Valley. Stenen i förgrunden är ungefär 2 meter hög.