18 juli 2011

Linux Mint

Det blev en delvis regnig dag idag. Jag passar på att testa en ny dist av linux som Isabelle kan använda på sin dator. Hon kör nu på min gamla stationära dator och den orkar inte med vilket operativsystem som helst, i alla fall inte om man ska köra det med någon behållning. Så jag tänkte testa Linux Mint version 11, med LXDE som skrivbordshanterare (de flesta använder Gnome eller KDE som skrivbordshanterare, men de är för tunga för den gamla datorn). Har precis laddat ner den och bränt en CD-skiva.



Själv kör jag Linux Mint version 9 (Gnome) från en USB-sticka som jag har installerat det på. Det är den miljön som syns på bilderna ovan. Jag kör i stort sett inte windows över huvud taget längre.
Just Linux Mint är en ganska trevlig distribution av linux, i sina olika varianter, eftersom den har ganska mycket användbart installerat redan från början. Dessutom är den snygg, tycker jag. Linux Mint finns med de flesta varianter av skrivbordshanterare (i Windows finns ju bara en) och för olika processorarkitekturer (Intel, AMD, 32- respektive 64-bitars varianter). Den bygger på distributionen Ubuntu, men är ännu mer skräddarsydd, skulle man kunna säga. Den är gratis att ladda ner.

Länk: www.linuxmint.com

Det fiffiga är att när man har laddat ner ISO-filen från t.ex. Linux Mints hemsida så kan man bränna en egen CD- eller DVD-skiva och starta datorn med den. På så sätt kan man provköra operativsystemet innan man bestämmer sig för att verkligen installera det, utan att skriva en endaste byte till datorns hårddisk. Dock sparas ju inget av det man gör så länge man kör på ett system som man startat från CD-skiva. Jag har valt att installera Linux Mint 9 på en 16 gigabyte stor USB-sticka så att jag kan köra det på vilken dator jag vill. På så sätt har jag alltid mitt system med mig. Med den stickan startade jag Amandas lilla netbookdator och installerade linux på den tidigare i vintras, från stickan. Se bild:


På Amandas dator valde jag att göra en så kallad dual boot. Det innebär att jag behöll hennes windowspartition men krympte den lite först för att få plats med linux. När linux installeras läggs också en så kallad boot loader till. Det är ett litet program som vid uppstart låter dig välja vilket av de operativsystem som finns på datorn du vill köra. Man väljer med piltangenter i en liten meny - linux eller windows. Amanda föredrar nästan alltid linux. Man behöver alltså inte överge windows bara för att man också vill köra linux.

Nu har jag testkört Linux Mint 11 LXDE lite grann från CD-skiva. Såhär såg det ut:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar