11 juli 2011

Planespotting

Försökte mig på lite planespotting på Arlanda en dag i början av juni. Jag skickade in några av bilderna till www.planespotters.net men de godtogs inte där. De var för suddiga och gryniga, tyckte de.

Här har vi i varje fall A7-AFM - en Airbus 330 från Qatar Airways - när den startar från Arlanda på väg mot Doha som flight QR90:




Senare på kvällen kollade jag upp den på www.flightradar24.com och hittade den, fortfarande på väg, över södra Irak:


Och så har vi två bilder på LN-NOU - en Boeing 737 från Norwegian. Blev inte av att jag kollade upp den.



Nedanstående bild tog jag från just en Boeing 737 från Norwegian över de österrikiska alperna när jag och min flickvän flög hem från Rom i oktober 2010:





Här bilder tagna från en annan plats när OE-LBO - en Airbus 320 från Austrian Airlines - startar. Vi stod nästan rakt under den. Jag trodde faktiskt det skulle låta mer än det gjorde.







Det är knappat min kamera orkar ladda om och hinner fokusera tillräckligt snabbt för att det ska gå att ta flera bra bilder i så snabb följd som behövs här. Eftersom den inte har någon optisk sökare är man tvungen att använda den lilla bildskärmen när man riktar in och zoomar och det tar lite tid.
Den första bilden på Airbus 330:an samt de två på Boeing 737:an är något beskurna, i övrigt är bilderna omodifierade. De togs den 2 juni 2011 på Arlanda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar